keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Suklaan himo vei mennessään.... damn!

Eeh,... edelliseen postaukseen liittyen, suklaan himo vei mennessään ja vanhat huonot tavat nosti päätään. Olen seurannut mielitekoa ja syönyt suklaata päivittäin. Ei hyvä, sen mukainen on olokin. :(

(Kuva)
Edellisessä postauksessa mietin että ehkä sokerilakko ei ole mua varten, koska en halua miettiä liikaa sokeria tai siitä kieltäytymistä. Nyt kuitenkin viimeisten päivien aikana olen tajunnut ettei sitä "vaikeutta" kestänyt kuin pari päivää. Oikeastaan vain hetken parina päivänä. Se makeanhimo olisi kyllä mennyt ohi jos olisin ollut lujempi. Kyllä sen hetkellisen sinnittelyn kestää paljon mielummin kuin tän sokerinsyöntiä seuraavan väsymyksen ja itsesyytöksen. Eihän siitä satunnaisesta sokerinsyönnistä mitään haittaa kai olisikaan, mutta mitä ilmeisimmin mä en vaan osaa lopettaa. Ainakaan vielä. Parempi siis olla kokonaan ilman. Uusi 6viikon ilman sokeria- kuuri alkakoon! :)

"Be strong and carry on" (kuva)
Niinpä mun onkin vain kehitettävä omat keinot miten selätän makeanhimon sen iskiessä. Tässä tulee mun suuri suunnitelmani :) :

- Syö säännöllisesti (ettei verensokeri laske ja makeanhimo yllätä)
- Makeanhimon yllättäessä tarkista minkä verran edellisestä ruokailusta on aikaa. Jos nyt olisikin jo ruoka-aika (ja kyseessä on oikeasti nälkä) syö terveellinen ateria tai välipala.
- Mikäli nyt ei ole ruoka-aika, ota iso lasillinen vettä ja kuppi vihreää teetä.
- Pidä mukana manteleita, nappaa välipalaksi tarvittaessa.
- Makeanhimon yllättäessä (yllämainittujen lisäksi) tee jotain saadaksesi ajatukset pois ruoasta: joogaa, kävele, leiki lasten kanssa tai meditoi.

JUST CHILL! Ei voi olla vaikeaa - ainoa asia joka on kielletty on sokeri, mikään muu ei. <3 (Kuva)



Syön siis pääosin terveellisesti muuten. Pidän ruokapäiväkirjaa (mutta en laske kaloreita) joka helpottaa hahmottamaan mitä ja kuinka paljon päivän aikana tulee oikeasti syötyä. Sen avulla on myös helpompi analysoida syitä ja seurauksia painon nousussa ja vyötärön ympärysmitan muutoksessa. Koska mun heikkoudet on nimenomaan makeissa herkuissa, on sokeripitoiset herkut ainoa oikea pahe mun ruokavaliossa. En himoitse rasvaa tai suolaisia herkkuja, joten niiden osalta välteltävää ei olekaan. Himoitsen terveellistä ruokaa (ja sitten sitä sokeria...). Eli ainoa mitä mun pitää nyt tehdä on välttää sitä penteleen sokeria, eh? Ei pitäisi olla vaikeaa. :)

Eiks oo ihanaa että aina on uusi mahdollisuus? Mokista opitaan! :)

(Kuva)