lauantai 15. syyskuuta 2012

Flunssa potkii päähän

Oon edelleen flunssassa. Tätä on nyt kestänyt jo yli viikon... Kurkku edelleen kipeä, räkää riittää poskissa, nielussa ja keuhkoissa. Nyt vaiheena on ärsyttävä yskä joka tuntuu repivän keuhkot tullessaan.
Kuva
Liikunta on ollut pannassa, tietenkin, mutta sen puute saa olon vaan pahemmaksi. Kroppa tuntuu kipeältä ja löysältä. Jätin jopa pyöräilytkin viikolla, töihin menin autolla ettei flunssa saisi lisäpotkua liikunnasta. Silti esim. tämänpäiväinen kauppareissu sai olon tuplasti huonommaksi (kurkkukipu muistutti olemassaolostaan ja yskänpuuskat koetteli keuhkoja). 

 Loppuviikon olen taistellut makeanhimon kanssa. Ensin tsemppasin mm. hedelmien ja salmiakkixylitol-purkan avulla sekä kuivattujen karpaloiden napostelulla. Illalla meinasin jopa mennä ostamaan suklaata, kaupan pihalla käännyin kuitenkin takaisin ja tein itelleni rahka-banaani-mustikka-pellavansiemen- iltapalan. Wohou, olo oli tosi hyvä jälkeenpäin kun olin selättänyt
mieliteon!! :)

Perjantaina kuitenkin sorruin... suklaaseen! :(
Nyt olenkin miettinyt tämän syitä ja seurauksia. Minkähän takia sairastuin taas heti aloitettuani tietoisesti tarkkailla syömisiäni? Kuulin ystävältäni teorian, että ehkä mä olen sairastunut karsittuani sokerit pois ruokavaliosta ja nyt kroppa protestoi, kärsin siis vieroitusoireista? Mielenkiintoinen teoria, mutta vesittyy kuitenkin sillä tosiasialla että flunssan aiheuttaa virustartunta.

Omia järkeilyjäni on se, että en ehkä ole nukkunut tarpeeksi ja että viimeviikkoina liian useat syömistäni aterioista koostuu kylmistä salaateista. Salaatti nyt vaan on niin helppo ottaa mukaan töihin. Silti keitot tms. lämpimät ruoat olisi varsinkin tähän vuodenaikaan suositeltavia. Niin, ja vaikka kuinka olen huolehtinut tarpeellisesta vitamiinien ja maitohappobakteerien saannista, tuovat perheen pienimmät jäsenet kaikki taudit kotiin. Sitä nyt on sairastettu koko perheen voimin joten ei mikään ihme että olen itsekin kipeänä. Kehon vastustuskyky on siis heikentynyt ja virus on tehnyt tuhojaan.



Tätä juttua kirjoittaessani kävin tuolta Tohtori.fi-sivustolta lukemassa mm. flunssan torjuntakeinoista, hoitokeinoista ja mahdollisista jälkitaudeista. Keskiverto flunssan kestoaika on 10 vuorokautta, joten pian pitäisi sairastelun olla ohi. Liikunnankin aloittelen oireiden loputtua mahdollisimman kevyesti. Tämä tarkoittanee sitä että edistystä mitoissa tai painossa tuskin tulee näkymään seuraavassa seurantavaiheessa. :P Ei voi minkään, terveys on kuitenkin tärkeämpää. :) Ja sitten kun olen tervehtynyt jatkan taas entistä energisempänä ja kuuntelen tarkemmin kehoani: lepoa, liikuntaa ja herkuttelua sopivassa suhteessa. Nimittäin joo... pyörsin päätökseni siitä 6 viikon herkkulakosta. Ei se toimi mun kohdalla- syön silloin vaan kaikkea muuta kaksin verroin tai mietin herkkuja ja syömisiäni kuin heikkopäinen! En halua kumpaakaan, en vaan oikeasti halua mitään syömishäiriötä tai antaa syömisten määrätä mun ajatuksiani liikaa. "Jos yrittää liikaa, vaikutukset voi olla juuri päinvastaiset" Älä stressaa, hommat sujuu silloin helpommin. (Annen mietteitä ;) )

Kuva