lauantai 26. huhtikuuta 2014

Tilannekatsaus ja tavoitteiden asettamista

Kuva
Mun talvi on ollut tosi stressaava. Liikaa töitä, liian vähän aikaa. Liian vähän liikuntaa, unta, omaa aikaa. Sana mindfullness on pelkkä kirosana: töissä mietin lapsia ja kotia, kuinka olisin mielummin siellä ja viettäisin aikaani rakkaimpieni kanssa. Kotona ja perheeni parissa mietin tekemättömiä töitä, mietin että menen töihin aiemmin, olen pidempään, suunnittelen töitä mielessäni. En ole läsnä missään, haaveilen ja unelmoin "sitten kun"... ja tuntuu etten saa mitään aikaiseksi. Energiaa ei ole mihinkään. 

We're a thousand miles from comfort, we have traveled land and sea
But as long as you are with me, there's no place I'd rather be
I would wait forever, exulted in the seam
As long as I am with you, my heart continues to beat

Miksi aina onkin niin hankala nähdä se mitä nyt on, arvostaa sitä ja nauttia siitä. 
 Nautin kesän tulosta mutta taas tuntuu että se on tullut yhtäkkiä yllättäen. Ihan kuin koko kevät olisi mennyt ohi. Olen vain kulkenut laput silmillä, halunnut paeta kaikesta, kaikki tuntuu raskaalta ja nihkeältä, tai sitten mikään ei tunnu miltään.

Kuva
 Lohtua olen hakenut ruoasta, ah, siitä ainoasta lohdusta, turvallisesta ja lämpimästä olkapäästä joka ei koskaan petä. En tietoisesti, eihän sitä silloin oikeasti ajattele että hmm, miksi nyt oikeasti syön makeaa taas?? Miksi energiajuoma maistuu, miksi istun tietokoneen ääressä ja mussutan leipää, katselen elokuvaa, uppoudun kirjaan enkä keskity aikaan rakkaimpieni kanssa, tuhlaan tietoisestu aikaani? Siksi koska sokeri tuottaa aivoilleni mielihyvää, saan kicksit, pärinät ja ajatukset laukkaa. Samalla uppoudun elokuvaan tai luen jonkun toisen blogia sen upeasta ja tapahtumarikkaasta elämästä, onhan se vaan nopeampaa ja helpompaa kuin elää omaa elämäänsä, kuin että tekisi omasta elämästä elämisen arvoista?

Kuva  

Miten mä sitten saisin muutettua olotilaani? Nimenomaan, muutettua, se on kai se avainsana. 

Jotta mä saisin olotilani muutettua, mun pitää tehdä muutoksia elämäntavoissani. Mun on asetettava itselleni tavoitteita, joita kohti pyrin. Ihan pieniäkin, jokaiselle viikolle välitavoitteita, jotka sitten auttavat mua pääsemään kohti suurempia tavoitteita, kuten;
- 10 kg pois painosta
- saan spagadin
- suora ryhti
- kapea vyötärö
 
Kuva
Ok. Miten sitten aloitan? Mikä on mun tämän viikkoinen haasteeni /tavoitteeni? Miten aloitan?


- pidän ruokapäiväkirjaa viikon ajan
- liikun joka päivä tunnin ajan (Liikunnaksi luetaan kaikki liikunta: pyöräily, kävely, salitreeni yms. Ei vaatimuksia tehosta, sykkeistä tms. Pääasia että liikun ja että siitä tulisi pikkuhiljaa päivittäinen tapa josta nautin ja jota kaipaan.)
- venyttelen joka päivä

Tässä on siis tämänviikkoinen tavoitteeni! Ei todellakaan mahdoton, eikä tässä ollut yhtään kieltoa tai negatiivista ajatusta. Mä pystyn tähän. :) 

- A